Bert Penning

Geboortedatum: 1955

Opleiding:

Sinds 1995 actief als beeldhouwer in steen Docenten: Felix van Breughel Nieuwegein Hans Leutscher Vrije Kunst Academie Rotterdam Peter Rosenzweig Campo dell’Altissimo Pietrasante Italie Mauro Spadacini.

Over Bert Penning
Wat mij altijd aan beelden gefascineerd heeft is, dat een vorm verstild in een beeld toch een beweging kan suggereren.

Beeldhouwen in steen is voor mij steeds weer een grote uitdaging, omdat je werkt in materiaal dat miljoenen jaren oud is en door onvoorstelbare natuurkrachten zijn structuur, kleur en adering gekregen heeft. Ik vind het daarom boeiend, uit respect voor dit proces, om daar waar het mogelijk is een deel van de steen onbewerkt te laten en zoals contrast het ruwe, oorspronkelijke materiaal te tonen.

Een groot aantal van mijn beelden hebben een stift als standpunt, hierdoor is het heel eenvoudig om het beeld op zijn sokkel te draaien. Dit heeft tot doel om zo mensen de kans te geven vanuit een vast gezichtspunt, het beeld van een andere zijde te zien, zodat men nooit uitgekeken raakt. Een abstract beeld heeft immers geen duidelijke voor-en achterzijde, het moet uit elk gezichtspunt iets anders laten zien.

Mijn beelden kenmerken zich door contrasten. Bijvoorbeeld door ronde vloeiende vormen te combineren met een strakke scherpe belijning, of ruwe steen tegenover hoogglans gepolijst. Soms zoek ik het contrast door interactie van twee vormen, waarbij deze vormen verschillen en toch complementair zijn, de een kan niet (be)staan zonder de ander.

In mijn serie “Ode aan de vrouw “wordt het contrast gevormd door de verschillende materialen, Carrara marmer versus brons en door de vormgeving. Het brons gedeelte van de beelden is een afgieting van een echt lichaam hierdoor dus zeer realistisch en contrasteert dus zeer met het geabstraheerde lichaam in marmer.

In mijn serie vrouwfiguren geïnspireerd op beelden uit de oudheid wordt door verschillende bewerkingen het contrast tussen het gewaad en het lichaam  gemaakt wordt waarbij in de kleding mijn strakke moderne vormentaal herkenbaar is.

Kunstvorm(en):

Beeldhouwen

Materiaal:

Marmer, graniet, brons, marmer

Werken in de kunstuitleen

No data was found